Skapande Skola i Skurup läsåret 23-24

Under detta Skapande Skola-projekt träffade jag alla femteklassare i Skurups kommun. Kommunen hade gemensamt bestämt att ett tema för läsårets Skapande Skola-projekt skulle vara Berättelser. Så detta tog vi som utgångspunkt när jag träffade klasserna. Vid första träffen bestämde vi lite saker tillsammans om hur låten skulle vara: Tempo, skala, känslor, och vilka instrument som skulle kunna vara med. Eleverna fick också lämna in förslag på ord som skulle kunna vara med i texten till låten.

Inför andra besöket hade jag insett att jag omöjligt skulle kunna hinna färdigt alla 10 låtarna själv. Jag tog därför in hjälp i form av Björn Stegerling, gitarrist, basist och ljudtekniker, som både hjälpte mig att skriva låtarna och spela in dem. Till ett andra besök hade vi gjort en relativt färdig inspelning av låten, och vi kunde göra några sista pålägg i klassrummet med sång, rytmer, och de elever som spelade instrument fick chans att också vara med i låten!

Alleskolan

I denna klass hade vi från början pratat om att kanske göra en låt med skräcktema. Sedan skickade eleverna ett antal olika ord som de ville skulle vara med i låtens text. Slutresultatet blev låten Rädd, om att det finns många olika saker man kan vara rädd för. Eleverna är med och sjunger, klappar, stampar, gör ljudeffekter, och spelar trumma. Texten hittar du här.

Mölleskolan

I denna klass skrev eleverna själva sin låttext, Sommar i Skivarp, som handlar just om hur det kan vara på sommaren i Skivarp. Eleverna är med och sjunger, spelar trumma, trombon, och ukulele. Texten hittar du här.

Östergårdsskolan 5 A

I denna klass höll de på att skriva argumenterande texter i svenskan, så de valde att skriva ihop en text om att de tyckte det var dumt att de inte fick klättra i träd på skolområdet. Den tonsatte vi sedan. Det blev låten Låt oss klättra i träd. Eleverna sjunger, klappar, och är med och spelar flöjt, cello, tamburin och trumset. Texten hittar du här.

Östergårdsskolan 5 B

I denna klass skrev de också argumenterande texter, så de valde att skriva ihop en text om att de tyckte man skulle få ha sin mobil även i skolan. Den tonsatte vi sedan. Det blev låten Mobil i skolan. Eleverna rappar, sjunger, spelar riq, cittra, och slår på stolar för att simulera ljudet av stöveltramp. Texten hittar du här.

Prästamosseskolan 5 A

Denna klass ville skriva en text som berättade om hur deras klass var. Det blev låten 5 A är bäst, ingen protest! Pär skrev texten utifrån en skiss som eleverna hade gjort. Eleverna sjunger, klappar, och spelar tamburin. Texten hittar du här.

Prästamosseskolan 5 B

Även denna klass ville göra en låt som handlade om hur deras klass var. det blev låten Vänner från förr. Pär skrev texten utifrån en skiss som eleverna hade gjort. Eleverna sjunger, rappar, spelar tamburin, riq och ramtrumma. Texten hittar du här.

Prästamosseskolan 5 C

Även denna klass ville göra en låt som handlade om hur deras klass var. det blev låten Bra och dåliga dagar. Pär skrev texten utifrån en skiss som eleverna hade gjort. Eleverna sjunger, rappar, spelar riq, ramtrumma och klappar händerna. Texten hittar du här.

Rydsgård åk 5 Sol

Denna klass ville när vi träffades första gången att låten skulle berätta om politik, och de gjorde också ett wordcloud med olika ord som de tyckte skulle vara med i låten. Utifrån detta skrev vi låten Jag vill ha en flodhäst, om en flicka som vill att kommunen skall höja hennes mammas lön så att hon kan få det hon drömmer om mest. Gästsångerska är vår kompis Francisca Kertscher. Eleverna är med och sjunger, spelar piano, shaker, ramtrumma, gör beatbox, och klappar. Texten hittar du här.

Rydsgård åk 5 Måne

Denna klass jobbade med sagor i svenska, och skrev ned en hel del idéer om hur texten kunde handla om det. Så utifrån att de också önskade att musiken skulle låta orientalisk blev det en saga, Dunia, som utspelar sig i Irak. Den blev ganska lång, för det var mycket som hände huvudpersonen i sagan! Eleverna är med och sjunger, rappar, spelar ramtrumma, shaker och klappar. Texten hittar du här.

Slimmingeby Skola åk 5

Denna klass gjorde en mindmap för sin text, som handlade om olika delar av världen och olika sorters mat från olika länder. Vi gjorde därför låten All världens mat, all världens prat. Eleverna är med och sjunger, spelar trumset och boomwhackers. Texten hittar du här.