Kompositör i klassrummet 2020 – Skurups kommun

tillbaka till sidan om musik i Skolan

  • Slimmingeby Skola jobbade med vikingatiden. Därför gjorde vi en låt med text baserad på inskriptionerna på de lokala runstenarna i kommunen. Refrängen kommer från Sjörupsstenen och berättar om ett slag som tros ha stått vid Fyrisvallarna utanför Gamla Uppsala i slutet av 900-talet. Så jag diktade ihop en historia som fick alla de andra texterna att också passa in i en berättelse om detta slag: Styrbjörn Starkes seglats från Skåne. Jag försökte att enbart använda instrument som man vet eller tror spelades då. Jag sjunger och spelar trumma och två metallbitar jag slår emot varandra, samt försöker imitera den vikingatida lyran genom att spela på melodisträngarna på min cittra. Eleverna sjunger och spelar rassel (getklövar). Som gäst tog jag in Ale Carr, som spelar tagelharpa, en gammal föregångare till fiolen. Musiken kan du lyssna på här, och noter och text finns här.
Ale Carr
  • Hallenborgsskolan i Rydsgård jobbade med migration. Låten jag skrev blev därför en sammai Hallenborg, vilket är en arabisk låttyp i två delar, där första delen går i långsam 10/8-takt, och andra delen i snabbt tempo i någon annan taktart (7/8 i detta fall). Eleverna fick välja skala för låten, och vara med och spelade in fotstamp och klapp till 10/8-rytmen. Jag spelar saxofoner, och tog som gäster in Nabil Kassis på qanoun (arabisk cittra) och Bader Debs på olika arabiska slagverk. Musiken kan du lyssna på här, och noter finns här.
Bader Debs
Nabil Kassis
  • Mölleskolan i Skivarp jobbade med vattnets kretslopp, och därför blev det en Avloppsschottis! I klassrummet kunde jag dels spela in när eleverna gjorde olika vattenljud, och när de sjöng, klappade och spelade rytminstrument. En elev hade också med sin trumpet som vi spelade in lite med. Jag spelar saxofoner, munspel och sjunger. Musiken kan du hitta här, och text och noter finns här.
  • Alléskolan i Skurup jobbade med medeltiden, så då blev det en medeltida ballad! Texten handlar om Stolt Karin som vallar sina får vid Näsbyholmssjön. Herr Jörgen försöker imponera på henne, men det går inte så bra… Eleverna sjunger i refrängen, klappar och stampar och spelar trumma. Jag sjunger och spelar flöjt. Och för att få till det rätta medeltida soundet bjöd jag in två experter på medeltida musik, Erik Ask-Uppmark och Anna Rynefors, som spelar trumma, krumhorn, säckpipa och mungiga. Musiken hör du här, och text och noter finns här.
Erik Ask-Uppmark och Anna Rynefors vid Glimmingehus
  • Prästamosseskolan klass 5A i Skurup höll på mycket med matematik just då, så det blev en Mattelåt till dem så klart! Låten har en refräng om att all musik är matematik, och sedan fem olika verser som går i 1/4, 2/4, 3/4, 4/4 och 5/8-takt. Denna klass fick jag aldrig träffa fysiskt, men med hjälp av lärarens telefon kunde vi i varje fall spela in när de sjöng refrängen! Jag sjunger, har programmerat trummor och bas, och spelar piano, saxar, flöjt och munspel. Musiken kan du lyssna på här, och texten och noter finns här.
  • Prästamosseskolan klass 5 B i Skurup pratade just då om Gustav Vasa. Han var mycket viktig för att introducera polsk musik i Sverige, vilket är orsaken till att polska idag är vår vanligaste folkdans! Så det blev en polska med text om Gustav Vasas liv – Gustav Vasa dansar polska. Denna klass fick jag aldrig träffa fysiskt, men med hjälp av lärarens telefon kunde vi i varje fall spela in när de stampade takten! Jag sjunger och spelar saxofoner. Musiken kan du lyssna på här, och text och noter finns här.
  • Östergårdsskolan 5 A i Skurup höll precis på och läste Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren. I början av boken, innan de kommer till Nangiala, finns en sångtext som Jonatans och Skorpans mamma brukar sjunga för dem. Den kändes som en skillingtrycksvisa från tidigt 1900-tal, så vi valde att göra en låt i den stilen, med instrument som man kan tänka sig att familjen och deras vänner skulle kunnat spela hemma i köket: Dör jag på sjön du ljuva. Låten ligger tyvärr inte ute här än eftersom jag väntar på tillstånd att få använda Astrid Lindgrens text till musiken. Eleverna sjöng refrängen, och jag spelar cittra, flöjter och munspel.
  • Östergårdsskolan 5 B i Skurup läste också Bröderna Lejonhjärta. Här gjorde vi en låt om att det finns en förrädare i Körsbärsdalen. (Det var så långt de hade kommit i boken då). Eleverna fick spåna fram lite ord som de tyckte skulle vara med i texten, och så fick de vara med och sjunga ”Förrädare!” i refrängen. Jag spelar didgeridoo, saxofon, flöjt och olika trummor/slagverk. Musiken kan du lyssna på här, och text och noter finns här.

tillbaka till sidan om musik i Skolan