Skolkonserter och andra konserter för barn
Alla de band jag spelar med gör gärna konserter i skolmiljö för barn i olika åldrar. Därutöver gör jag också ofta soloprojekt i skolan. Jag skräddarsyr gärna, själv eller tillsammans med någon av mina grupper, konserter och projekt för förskola och skola. Då jag själv har barn med funktionsvariation, är jag också van vid och intresserad av att jobba med sådana barn.
Green Soul
Green Soul spelar svängig soulmusik för barn och unga med texter om miljö och klimatfrågor.
Tummel
Tummel har föreställningen Flyttfåglar – en berättelse om migration, i vilken bandet tar sina egna familjehistorier som ett exempel på hur migration alltid har varit en naturlig del av Mänsklighetens historia.
Läs mer om Tummel och föreställningen här!
Skapande Skola
Detta är en särskild form av kulturprojekt i skolan, där skolan kan söka särskilda medel från Kulturrådet för att kulturarbetare på olika sätt skall jobba med kultur med skolbarn, på ett sätt så att barnen är delaktiga. Jag har stor erfarenhet av att jobba med sådana projekt.
- Bergling Band är en duo med Pär Moberg (blåsande folk- och världsmusiker med rockrötter) och Björn Stegerling (gitarrspelande rockmusiker med rötter inom klassik musik). Duon har specialiserat sig på att skapa musik tillsammans med skolklasser, där elevernas idéer om musik och text realiseras och spelas in. Målgrupp från mellanstadiet och uppåt. Läsåret 23/24 gjorde duon låtar tillsammans med alla femteklasser i Skurups kommun. Här kan du lyssna på de låtarna!
- Green Soul gör Skapande Skola-projekt med miljötema, till vilket det också finns en utmärkt lärarhandledning för att jobba med miljöfrågor. Målgrupp är framför allt mellanstadiet. Förutom vår musik samarbetar vi gärna med pedagoger från andra konstformer också. Läs mer om projektet här! Och läs mer om bandet och lyssna på musikexempel på bandets egen sida!
- Tummel har ett Skapande Skola-projekt, ”Flyttfåglar – en berättelse om migration”, som vi spelat mycket för mellan- och högstadiet. Det kombinerar musik och film. Läs mer om projektet på Tummels hemsida. Tummel har också gjort ett musikvideoprojekt för högstadiet tillsammans med Feedback Film.
- ”Ett år – tolv månader och en fanfar” är ett projekt i vilket elever i klass F-3 med musik och rytmik gestaltar alla årets månader i en föreställning. Musiken är av Gitte Pålsson, jag har arrangerat den, och Karin Holmström har skapat rytmikformerna. Läs mer om projektet på Gittes hemsida! Musiken finns på Spotify. Här kan du se en informationsfilm om projektet!
Exempel på Skapande Skola-projekt jag gjort själv
Kompositör i Klassrummet 2023/2024 – Åk 4-9 på Sophiaskolan
Skolan ville gärna att låtarna skulle handla om värdegrundsfrågor, men det blev på väldigt olika sätt i de olika klasserna. Jag träffade först varje klass en gång då vi bestämde hur låten skulle vara och på vilket sätt texten skulle handla om värdegrund. Jag spelade sedan in en grund till låten, och kom tillbaka ett andra tillfälle då vi gjorde lite inspelningar i klassrummet till låten innan jag färdigställde den. Projektet har en egen sida där du kan lyssna på all musiken. Klicka här för att komma till den! Nedan hittar du ett exempel från klass 8.
Kompositör i Klassrummet 2022/23 – elever i åk 5 i Skurup
Kommunen hade enats om det gemensamma temat ”Att våga”. Utifrån det så träffade jag först varje klass en gång då vi bestämde hur låten skulle vara och på vilket sätt texten skulle handla om att våga. Jag spelade sedan in en grund till låten, och kom tillbaka ett andra tillfälle då vi gjorde lite inspelningar i klassrummet till låten innan jag färdigställde den. Musikaliskt blev låtarna ganska olika – men alla ville ha didgeridoo med!
Projektet har en egen sida där du kan lyssna på all musiken. Klicka här för att komma till den! Nedan hittar du ett smakprov från Alléskolan.
Kompositör i Klassrummet 2020 – elever i åk 5 i Skurup
Varje klass fick ett tema, som baserade sig på något de höll på med i skolan just då. Utifrån det, med viss input ifrån eleverna, skapade jag och spelade in en låt, där jag också spelade in några saker med eleverna i klassrummet som jag kunde använda i låten. Det blev en minst sagt spännande blandning!
Projektet utspelade sig mitt i corona-pandemin. Under våren 2020 kunde jag besöka de flesta av klasserna live och spela in dem på plats. Men under september var det besöksförbud i skolorna, varvid jag fick göra mitt andra besök online, och ett par klasser fick jag inte möjlighet att träffa fysiskt över huvud taget. Onekligen en utmaning, men vi löste det!
Projektet har en egen sida, där du kan lyssna på all musiken! Klicka här för att komma till den. Här nedan hittar du ett smakprov från klass 5 A på Prästamosseskolan.
Väggarna Vaknar – elever i åk 9 i Kristianstad fick vara med och skapa musik utifrån byggnader i deras närmiljö
DEGEBERGA SKOLA: ”Chicago”, en låt inspirerad av historien om det s k Baltiska Huset.
TOLLARPS SKOLA – musik inspirerad av historien om de gamla lokstallarna.
”Tollarpspolkan”
”Den Mekaniska Ondskan”
ÅHUS SKOLOR – musik inspirerad av historien om Åhus Borg.
”1569”
”Vi skyfflar sand”
Fria Fåglars tankar och toner – elever i åk 3-5 i Staffanstorp skapade musik och konst till utställning.
Åk 3 A: ”Albatrossen Alma”
Åk 3 B: ”Drottning Kristinas blåa kråka”
Åk 4 A: ”Ladusvalornas pennorkester”
Åk 5 A: ”Boris och Katerina”